David Reinbold
The Dogitalization of Scent and Olfaction - Scientific Findings, Technical Standards, and Industry Insights
Bachelor Thesis, HFU Business School - Business Management and Psychology
Due to technical advances, multisensory technologies have gained traction in the research and development of many industries. With the launch of virtual and augmented reality systems, the potential for these technologies increased even further.
The senses of vision and hearing have long been integrated into current products, leading to the assumption that olfactory stimuli are likely to be included soon to stimulate the sense of smell.
With this trend, the issue of implementation into current digital products and services arises, as odors currently cannot be captured in one place and released in another on a large scale. Therefore, this thesis deals with the nature of smell from a cognitive psychological and technological viewpoint. We show why it makes sense to stimulate the sense of smell in multisensory experiences and present early and current technical standards. In addition to this, we conducted expert interviews enabling us to provide insights into the digital scent and olfaction industry. Among other aspects, our results suggest that there are fundamental challenges that developers have to overcome and that a successful implementation depends on the business application.
Keywords: smell; scent; odors; olfaction; digitization; digital scent technology; smell-enhanced technology; user experience; scentography
Aufgrund des technischen Fortschritts haben multisensorische Technologien in der Forschung und Entwicklung vieler Branchen an Bedeutung gewonnen. Mit der Einführung von Virtual- und Augmented-Reality-Systemen hat sich das Potenzial dieser Technologien noch weiter erhöht.
Der Seh- und der Hörsinn sind schon seit langem in aktuelle Produkte integriert, so dass davon auszugehen ist, dass bald auch Geruchsreize zur Stimulierung des Geruchssinns hinzukommen werden.
Bei diesem Trend stellt sich die Frage der Implementierung in aktuelle digitale Produkte und Dienstleistungen, da Gerüche derzeit nicht in großem Umfang an einem Ort erfasst und an einem anderen freigesetzt werden können. Daher beschäftigt sich diese Arbeit mit dem Wesen des Geruchs aus kognitionspsychologischer und technologischer Sicht. Wir zeigen, warum es sinnvoll ist, den Geruchssinn in multisensorischen Erlebnissen anzuregen und stellen frühe und aktuelle technische Standards vor. Darüber hinaus haben wir Experteninterviews geführt, die uns einen Einblick in die digitale Duft- und Geruchsindustrie ermöglichen. Unsere Ergebnisse deuten unter anderem darauf hin, dass es grundlegende Herausforderungen gibt, die Entwickler bewältigen müssen, und dass eine erfolgreiche Implementierung von der Geschäftsanwendung abhängt.